Paulus de Groot (1977)
Paulus de Groot wilde net als zijn vader kunstenaar worden. Hij groeide op in het kunstenaars milieu van de jaren zeventig. Zijn vader Karel de Groot schilderde eigenzinnig en onverschrokken vanuit een academische achtergrond zijn thema’s. Altijd in een figuratieve stijl, meestal nat-in- nat in de aquareltechniek. Als Karel aan het einde van zijn leven, hij was ongeneeslijk ziek, werkend aan het water van de Vlaardingervaart terug kijkt op zijn werk en leven vertelt hij dat hij de mooiste momenten beleefde in de natuur. Zoals dat moment als een ooievaar zich op de turbulentie laat voort zweven. Zijn uitgestrekte “vingers” betasten het luchtruim beschrijft hij poëtisch. Zijn zoon begint na zijn dood met een carrière als kunstenaar bij Atelier Herenplaats.
Homo’s en Duivels
Paulus schildert vooral zijn eigen binnenwereld, een wereld die vaak onrustig is en zich laat lezen als een dagboek. De belevenissen en gebeurtenissen van Paulus worden weergegeven in kleur en vorm. De dood van de poes, het gemis van “Pappa Karel”, het ontdekken van seksualiteit, het zoeken naar grenzen. De homo’s, die met enorme pimols de liefde bedrijven zijn geschilderd met felle expressieve kleuren, de neus bevindt zich meestal tussen de ogen en borsten en navel en verschillen niet van formaat. Het extreme zoekt hij in horror films uit de videotheek, deze films vertaalt hij in zijn beeldend werk. Vampier met bloed aan de tanden of enge monsters en zombies bevolken zijn schilderijen. Bij het tekenen van vier opgewonde homo’s ziet de tekening er enorm ingewikkeld uit. Alle lijnen lopen door elkaar heen en je ziet dat Paulus bij het invullen van de kleur ook zelf de weg kwijtraakt in de wirwar van lijnen. In het enorme doek van 100×150 cm schildert hij twee mannen die seks hebben, ze kijken je aan van voren en hun tongen zoeken buitenom hun weg naar de mond van de ander en de handen beroeren elkaars geslacht. De kleuren zijn niet fel en knallend zoals je zou verwachten van vurige seks, maar zijn juist heel romantisch, zacht blauw , roze en geel. Dit contrast werkt vervreemdend. Bij het doek “Meditatie van Paulus in de hemel” laat hij de romantische liefdevolle Paulus zien. Naakt in kleermakerszit met een erectie mediteert hij over pimols. En de rode hartjes rond zijn hoofd zeggen iets over de liefde in zijn hoofd. In de tekening ”Naakte homo en krokodil”combineert hij seks en horror op een bijzondere originele manier. (krokodil bijt in pimol)
Zwart is de kleur van de somberheid Het schilderij met de titel “Naaktmodel uit de pornofilm met pimol op de rug “ is eigenlijk voor de beschouwer een abstract schilderij met warme kleuren. In dit doek zien we hoe Paulus net als zijn vader poëtisch wordt. Kleur is voor Paulus erg belangrijk, hij begint altijd met een schets in houtskool en deze schets zet hij over op een doek, meestal een groot formaat. Daarna begint het mengen van de kleuren en het invullen van de vlakken. Bij het schilderen zijn de tekenlijnen niet meer zichtbaar en uiteindelijk is het schilderij volledig gevuld met een dikke laag acryl verf. Tot slot tekent hij met een rietpen zwarte lijnen oost Indische inkt rond zijn object. Op mijn vraag waarom hij altijd deze thema’s kiest vertelt hij dat de kleuren voor hem een betekenis hebben. Licht geel en licht rood staan voor aids en enge ziektes. Donker rood is de kleur van de planeet van de hartstocht en heeft te maken met liefde en seks. Alle kleuren van de regenboog zijn voor de homo’s in de sauna. Zwarte wolken in plaats van witte, zwart is de kleur van de somberheid.
Naast zijn bizarre thema’s, die er qua beeldtaal erg lief en onschuldig uit zien, maakt Paulus ook portretten van de mensen uit zijn omgeving. Dit zijn vaak familieleden Karel, Toos of zijn zus Anna Maria en zwager Martijn. Maar ook mijn collega’s komen voor in zijn werk. Een mooi schilderij is “de poort van de zwaan” voor mamma Toos.
De persoonlijke binnenwereld
Anna Maria de Groot is de zus van Paulus en heeft net als haar broer de behoefte om zich beeldend uit te drukken. Ze volgde dezelfde kunstacademie als haar vader. Anna Maria geeft net als Paulus haar persoonlijke visie, of reflectie op mens en maatschappij, het leven, de wereld, deze tijd. Haar werk is een visueel dagboek, de verwerking van beeldende ervaringen en indrukken die zij opdoet in de contacten met mensen. Haar stijl van werken is ook figuratief net als haar vader en broer. Bij Paulus zie je door zijn handicap een andere beeldtaal, maar in essentie wil ook hij de figuratieve stijl hanteren. Ook zie je bij Paulus dat hij net als Anna Maria bezig is met de binnenwereld waarin het allerpersoonlijkste en intieme een grote rol speelt.
Paulus is niet meer werkzaam op Atelier Herenplaats, maar blijft wel verbonden. Paulus werkt zelfstandig op andere locaties. Zijn werk, ondersteund door materialen van Atelier Herenplaats, worden nog steeds door Atelier Herenplaats meegenomen in exposities.
Tekst: Frits Gronert
Expositieoverzicht
1995 KunstRai’95, Amsterdam
1995 Deelname internationale workshop en tentoonstelling in Cirque des Variétés, Luik, België
1995 Centre d’Art Differencie, Luik, België
1996 Studiereis naar de Verenigde Staten i.v.m. tentoonstelling “Holland Tunnel”, Gallery @ Wares for Art, New York, V.S.
1996 Otsu Museum of History, Shiga, Japan
1996 Tokyo Gallery, Tokyo, Japan
1996 “Portraits of God”, A Gallery @ Wares for Art, New York, V.S.
1997 Stichting Karel de Groot, Rotterdam
1997 World Trade Center, Rotterdam
1998 “Zonder Omweg 2”, Singer Museum, Laren
1998 Chuck Levitan Gallery, New York, V.S.
1998 Museum of Visionary Art, Baltimore, V.S.
1998 Änglar, Stockholm, Zweden
1998 Erasmus Universiteit, Rotterdam
1998 “Grafiek Anders”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
1999 Salon d’Art Signulier l’Ancien Musée de Peinture, Grenoble, Frankrijk
1999 Project Ability Universal Printshow’99, Glasgow, Schotland
1999 “Les Indiens”, Musée d’Art Differencié, Luik, België
1999 Musée d’Art Modern, Luik, België
2000 MAD-Attack, Museé d’Art Differencié, Luik, België
2000 “Volledig ingericht”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2000 Deelname internationale workshop en tentoonstelling “Self portraits”, Museum voor Nieuwe Kunst, Pärnu, Estland
2000 MAD-Attack, Museé d’Art Differencié, Luik, België
2001 “Kromme Krokodil”, Jubileumexpositie
10 jaar Herenplaats, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2001 Notariskantoor van Ravesteijn, Rotterdam
2001 Grafiektentoonstelling, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2002 Expositie Unilever, Rotterdam
2002 “Kunstlab02”, CC Ter Drift, Bornem, België
2002 “Welkom de Stadshof”, Museum Dr. Guislain, Gent, België
2003 Outsider Art Fair, New York, V.S.
2003 “Back from New York”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2003 Expositie en Symposium, Gent, België
2003 Nocobra, pandPaulus, Schiedam
2003 “Ferme jongens, stoere knapen”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2003 “Variaties in Vlees”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2003 Museé d’Art Differencié, Luik, België
2004 Outsider Art Fair, New York, V.S.
2004 “Gewaagt”, Leiden
2004 “Keuze uit eigen werk”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2005 Expositie artotheek Stichting Karel de Groot, Rotterdam
2005 “De Vlaamse Reus”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2006 “Who am I II”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2006 Jubileumexpositie 15 jaar Herenplaats, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2006 INUTI, Stockholm, Zweden
2007 “No Name”, Galerie Alte Turnhalle, Bad Durkheim, Duitsland
2007 “Who Am I # 3”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2007 “Outsiderkunst van Herenplaats” GAIA museum, Randers, Denemarken
2007 INTUIT Fair in Chicago, V.S.
2008 Outsider Art Fair, New York, V.S.
2008 “Stendhal syndroom, kunst die gek maakt”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008 Expositie in Niki Kurabu, Tokyo, Japan
2008 “Desdedentro / frominside” “Espacio Liquido”, Jovellanos en El Helvedero, Gijon, Spanje
2009 Expositie Stichting Karel de Groot “3 x de Groot”, Rotterdam
2009 GAIA museum, Randers, Denemarken “Kiss and fly – The art of sex, love and eroticism”
2009 “Outsider Art”, Galerie De Compagnie, Dordrecht
2009 Arts Project Australia, Melbourne, Australië, “Revealing the Human”
2010 “Outsider Art Salon”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2011 “Paulus de Groot gaat solo”, recente acrylschilderijen, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2011 Kunstroute, Hoek van Holland
2011 “Continuuum: Gender Identities”, Ridgefield, V.S.
2011 Outsider Art Expositie, Wijk bij Duurstede
2011 Novo, Groningen
2011 “Museum of Everything 4”, Londen, U.K.
2011 WTC- Schiphol, Amsterdam
2012 Galerie 23, Giessen, Duitsland
2013 “Face to Face”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2013 La Brut, Rotterdam
2014 tentoonstelling “Connect” Copenhagen, Denemarken
2018 “Zomergasten” – Dr. Guislain Museum, Gent (België)
2018 Muurschildering Spaanse polder door Painture Collective, Rotterdam
2019 Chez Freddy, Haarlem
2019 Vout-O-Reenee’s, Londen
Museale collecties
Musée d’Art Modern, Luik, België
STOARC Collectie van de Universiteit van Sydney, Australië
Catalogi
1996 Kunst als Medicijn, A.Z., Leiden
1998 “Zonder Omweg 2”, Singer Museum, Laren
1998 Änglar, Stockholm, Zweden
1999 Connexions Particulières, Musée d’Art Modern, Luik, België
1999 Salon d’Art Signulier, Grenoble, Frankrijk
2000 Kromme Krokodil, boek 10 jaar Herenplaats
2007 “Stendhal Syndroom”, kunst die gek maakt, boek 15 jaar Herenplaats
Prijs
1998 3e prijs Grafiek Anders