Belinda Thijssen (1970)
Al vanaf haar prille jeugd tekent Belinda. Iedere vrije minuut, op school of thuis had ze een potlood in handen. Haar onderwerpen waren legio: een bruiloft, het circus, een landschap of stadsgezicht, dieren, etc. ‘Eerst schilderde ik alsof het net echt was. Realistisch’.
In juni 1992 nam ze afscheid van haar oude werk. Vanaf dat moment liet ze het natuurgetrouwe schilderen los en stortte zich volledig in het experiment. Allerlei materialen en technieken probeerde ze naast en door elkaar uit. Ze schilderde met rollers, paletmessen en met haar vingers, maakte collages, etsen, linoleumsneden, schilderde met zand en spoot de verf rechtstreeks uit de fles op het doek. Soms verscheurde ze zelfs haar werk om er weer iets nieuws mee te maken.
Ook mentaal pakte Belinda het anders aan. Ze werkte niet langer vanuit een vooropgezet plan, maar liet de vormen ontstaan. Vaak draaide ze tussentijds het schilderij om en schilderde vanuit dit veranderde perspectief er weer een nieuwe voorstelling overheen. Deze experimentele zoektocht leverde aanvankelijk abstract werk op: grote vellen papier met krachtige kleurvlakken en trefzekere penseelstreken.
Rond 1994 begon Belinda met haar vrouwen-schilderijen. Over waarom ze het lichaam van de vrouw boven dat van de man verkiest, zegt ze: ‘Vrouwen hebben mooie vormen en mooie kleuren. Mooiere kleuren dan mannen. Mannen hebben eigenlijk haast geen kleur’.
Later vindt Belinda weer een nieuwe inspiratiebron, namelijk: baby’s. In tegenstelling tot de vrouwen-schilderijen waar een of twee personen op staan, zijn de baby’s heel divers afgebeeld. ‘Daarmee wil ik laten zien hoe het groeit en wat er verder ontstaat. Het zijn de verschillende maanden, maar het kan ook zijn dat hij zit in de buik, zomaar met de benen wijd. Het is nog steeds een belangrijk thema in mijn werk. Wat ik verder in de toekomst ga doen, is een grote verrassing’.
Belinda is in 2016 gestopt met het werken in het atelier heeft een tijd als actrice bij Theater Babel gewerkt. Vanaf 2023 heeft ze zich opnieuw aangesloten bij Galerie Atelier Herenplaats.
Exposities
1992 Het Gezicht, nationale, reizende tentoonstelling (catalogus)
1992 Zonder Omweg, Singer Museum, Laren (interview NOS-journaal)
1995 studiereis naar Slovenië i.v.m. tentoonstelling in Galerija Stare Grad, Ptuj
1998 Solotentoonstelling in Galerie StuArt, Bergen op Zoom
1998 Deelname internationale workshop en tentoonstelling Änglar, Gallery INUTI, Stockholm, Zweden (catalogus)
2000 Studiereis naar Japan i.v.m. tentoonstelling in Museum Kyosei No Sato, Amagi-city
2001 “Kromme Krokodil”, Jubileumexpositie 10 jaar Herenplaats,Galerie Herenplaats, Rotterdam
2002 Expositie Unilever, Rotterdam. 2002 “Die Welt: Innen Nach Aussen”, Hamburg, Duitsland
2003 “Bruut”, Galerie Herenplaats in samenwerking met Showroom Mama, Rotterdam
2005 “Gek op Kunst”, Galerie Hollandia, Vlaardingen
2005 Kunst in de buitenlucht expositie “Parkas”
2006 “Who Am I”, grafiek tentoonstelling Galerie Herenplaats Rotterdam
2006 Jubileum expositie “15 jaar Herenplaats”, Galerie Herenplaats Rotterdam
2007 “Colourful world”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2007 “No Name”, Galerie Alte Turnhalle, Bad Durkheim, Duitsland
2007 ”Who Am I # 3”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008 “Metamorfose”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008 “KLEI!”, keramiekexpositie Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008 Expositie in Niki Kurabu, Tokyo, Japan
2009 Expositie in Het Rijk van Kralingen, Rotterdam
2009 Expositie Kaarisilta Art and Activity Centre, Finland
2010 “Outsider Art Salon”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2011 Expositie Zorgcentrum Crimpenersteyn, Krimpen a/d IJssel
2011 “Who Am I #5” grafiekexpositie Atelier Herenplaats, Rotterdam
2012 “Who am I”, Galerie du haut Pavé, Parijs, Frankrijk
2013 “Face to Face”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2013 “Borelo-Lifemap”, Artium, Fuhuoka, Japan
1993 Keramisch object in parkeergarage Schouwburgplein
1995 Bronzen beeld in opdracht van stichting beeldvorming
2012 ontwerp Hans krober Award
2014 Muurschildering bij “DE MACHINIST”
Workshops gevolgd bij
Henk van Setten
Yvon Koopman
Robert Jan Donker
Lessen model Open Ateliers Rotterdam
Catalogi
1992 “Het Gezicht”
1998 Änglar, Stockholm, Zweden
2000 Holland – Japan
2006 afbeelding van een werk van Belinda is gebruikt voor Beautiful People, o.a. Café Poli servies
Collecties
Collectie van Max E. Ammann, Zwitserland