Minke de Fonkert (1965)
In haar kunstenaarsschap laat Minke een interessant oeuvre zien waaraan ze al meer dan zestien jaar dagelijks werkt. Al in de eerste grote acrylschilderijen, en later ook in haar pasteltekeningen en kleurpotloodtekeningen vormt de lijntekening steeds de basis. De aanleidingen voor haar beeldend werk vindt ze in de ervaringen uit haar eigen leven en in de te gekke monsters en dieren uit haar dromen of fantasieën.
Prachtige potloodschetsen die verhalen over haar ziekenhuisopname in ’91 vormden de basis voor haar eerste grote acrylschilderijen op doek. De lijnen in haar tekeningen vertonen verdikkingen, alsof ze de beelden in de voorstelling wil benadrukken. Het lijkt alsof de lijnen een eigen leven krijgen, wat de voorstelling iets onwerkelijks geeft. In de platte schilderijen brengt Minke dit onwerkelijke effect teweeg door met de materie gelaagd te werken en door met kleur binnen de contourlijnen diepte aan te brengen. In haar latere werk zie je dat ze met de voorstelling speelt door steeds verder in detail te treden en steeds meer figuurtjes op te laten treden, zodat van de oorspronkelijke voorstelling vaak weinig is terug te zien. Daardoor besteedt Minke erg veel uren arbeid aan een werkstuk. Ze is vaak met een aantal werkstukken tegelijk bezig. Afhankelijk van haar stemming, of omdat er iets belangrijks is voorgevallen, besluit ze om met een nieuw werkstuk te beginnen.
Of het nu dier- of fantasiefiguren zijn, ze lijken uit een liefelijke wereld voort te komen en vertonen veel uiterlijke overeenkomsten. Zelfs de monsters zijn met hun heldere kleuren vrolijke creaturen, onbedreigend voor de toeschouwer, omgeven door bloemetjes of ander klein tweedimensionaal leven. Minke verbeeldt een wereld die eerder schattig dan serieus van aard is.
Grote momenten in haar leven, zoals een ziekenhuisopname, het overlijden van een dierbare of een verhuizing, worden door Minke in een schilderij of tekening tot uitdrukking gebracht. Deze serieuze zaken worden in het werk gelardeerd met veel details en door het grote klein te maken en andersom, van hun drama ontdaan.
De laatste jaren lijkt Minke vooral het plezier in het tekenen terug te krijgen. In bonte kleurpotloodtekeningen werkt ze nu nog veel langer aan een rijk gedetailleerde wereld vol klein leven, als onderdeel van een eerdere oorspronkelijke voorstelling. Het platte werk, met nagenoeg geen perspectief, krijgt zijn diepte door het gebruik van vele lagen kleur. In dit bonte spel is het soms lastig zoeken naar die ene voorstelling, het uitgangspunt of het verhaal van het werk. Het is juist dat plezier van Minke, in het blijven creëren en het zich verliezen in kleine details, die zij voor haar ogen tot leven brengt, dat haar werk zijn bijzondere karakter en stijl geeft. Voor de toeschouwer voltrekt zich een bijna eindeloos bont en caleidoscopisch spektakel waarin het oog weinig rustpunten vindt.
Die rust is veel meer in Minke’s grafietpotloodtekeningen te vinden. In dat werk speelt alleen de lijn een grote rol. Lijnen in afwisselende dikte, die de voorstelling een magische en onwerkelijke sfeer geven. Een sfeer die ook ontstaat door het groezelig grijs en de gelaagdheid van de tekening. Een gevolg van het langdurige, intensieve contact van haar hand met het papier. In de eenvoud van de directe, typische lijn, vinden we het kenmerkende element waarop al haar verdere werk voortborduurt.
Expositieoverzicht
1992 Laurenskerk, Rotterdam
1996 Otsu Museum of History, Shiga, Japan
1999 De ontmoeting, Khan Youris, Palestina
1999 Out of the Blue, Galerie de Slijperij, Geel, België
1999 Winnaar K4-Award en expositie in Beurs van Berlage, Amsterdam (catalogus)
1999 KunstRai, Amsterdam
2001 “Signs”, Väsby Konsthall 2001, Stockholm, Zweden
2003 Outsider Art Fair, New York, V.S.
2003 “Bruut”, Galerie Herenplaats in samenwerking met Showroom Mama, Rotterdam
2005 “Gek op Kunst”, Galerie Hollandia, Vlaardingen
2006 “Who Am I”, grafiek tentoonstelling, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2006 Jubileum expositie “15 jaar Herenplaats”,
Galerie Herenplaats, Rotterdam
2007 “Wereld van Herenplaats”, Street Art meets Herenplaats, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008 Outsider Art Fair, New York, V.S.
2008 “Stendhal syndroom, kunst die gek maakt”, expositie Galerie Herenplaats, Rotterdam
2009 “Outsider Art”, Galerie De Compagnie, Dordrecht
2010 “Outsider Art der Niederlande”, Kunsthaus Kannen Munster, Duitsland
2010 “Kadmium”, Delft
2010 “Outsider Art Salon”, Galerie Herenplaats, Rotterdam
2011 Expositie Zorgcentrum Crimpenersteyn, Krimpen a/d IJssel
2011 Aix Les Bains, Frankrijk
2013 GROOS, Schieblock, Schiekade, Rotterdam
2018 ” Visions et Creations Dissidentes” Musee Creation Franche in Begles (Frankrijk)
2018 “Zomergasten” – Dr. Guislain Museum, Gent (België)
2019 Vout-O-Reenee’s, Londen
2019 ‘Outsider Art Fair’, Parijs
2019 Calvin-Morris Gallery, New York, VS
2020 ‘Publieke Werken Rotterdam’ – tentoonstelling in de buitenruimte door heel Rotterdam
Collectie
Collectie van Max E. Ammann, Zwitserland
Catalogi
1999 K4-Award, Beurs van Berlage, Amsterdam.
2008 boek “Stendhal syndroom, kunst die gek maakt”.
Geschiedenis 15 jaar Herenplaats
Prijs
1999 Winnaar K4-Award
Opdracht
2006 afbeelding werk van Minke gebruikt voor Beautiful People, o.a. Caffé Poli servies