Terug naar overzicht

Hans Hartman (1963)

Op de drempel van Hans Hartmans’ atelier op de eerste verdieping aan de Hoornbrekerstraat, houden bezoekers even halt. Een hartelijk welkom van Hans nodigt de eerste nieuwsgierige uit een paar stappen verder te maken, terwijl de achterhoede van de groep een glimp opvangt van zijn indrukwekkende domein. Bonte kleuren en materie van natte en droge verf op wanden, plafond, papier, pallet en op de vloer, zelfs op zijn schilderkleding. De aanblik van zoveel geschilderde compositie dwingt ieders respect af. Op de ezel prijkt een volgend werkstuk op papier of doek meestal 70 x 100 cm. De ijverige schilder maakt echter altijd tijd voor een nieuwe bewonderaar, die zo’n moment met een kort schrijven in zijn gastenboek moet vereeuwigen.

4

Talloze malen hebben zich zulke taferelen afgespeeld. Hans begroet de nieuwkomers inmiddels met een mengeling van oprechte gastvrijheid en ervaren routine. Maar altijd weet hij ieders aandacht te richten op hem zelf, het schilderen en het schilderij. Daarin is hij eerlijk en voelt hij zich gelukkig. Een solitair, een gepassioneerd schilder en noeste werker, die behalve verf en drager weinig vraagt en anderen slechts zuinig in zijn wereld toelaat.

 

Hans startte al op jonge leeftijd zijn creatieve carrière bij de toen nog prille acteursgroep "Maatwerk" in 1986. Het kunstenaar zijn zat hem toen al in het bloed, maar vijf jaar later koos hij volledig voor het nieuwe Atelier Herenplaats. Tijdens een dag werken met de schilder / muzikant Herman Brood ontmoette Hans een andere eigengereide en gepassioneerde kunstenaar. Een schilder die de hartstocht, eigenheid en werklust van Hans aansprak, ondanks dat Hans toen nog vrij snel moe kon worden, vanwege slecht functionerende hartkleppen. Na een geslaagde hartoperatie ontpopte hij zich als een onvermoeibare schilder, die zijn werk voor een lange periode wijdde aan zijn belofte aan God, die zijn steunpilaar was tijdens de zware ziekenhuisperiode.
Hans produceert nog steeds, bijna dagelijks, een schilderij in zijn atelier, maar is nog veel gelukkiger wanneer hij een monumentaal werkstuk op een muur of pilaar kan maken, een gebouw van een instelling of bedrijf. De aandacht die hij dan ervaart van bewonderaars maken hem oprecht gelukkig en bevestigt hem dat hij op de goede weg is. Het bewijst hem ook dat hij een groot schilder is.
Zijn schilderijen doen niet alleen op muren, zuilen en plafonds monumentaal aan, maar ademen dezelfde grootsheid als die van oude meesters uit de Renaissance of 17de eeuw. Ingetogen strenge composities of uitbundige barokke voorstellingen worden door Hans in zijn eigen snelle handschrift en volgens een eigen orde met houtskool op papier of doek vertaald. Details kunnen groots uitgemeten worden en grote vormen of thema’s naar de achtergrond verwijzen. Tijdens het schilderen met een heel eigen bont kleurenpallet kunnen detail en thema opnieuw inwisselbaar zijn. Veel tijd gunt Hans zich niet om het werk lang kritisch te aanschouwen. Het werk lijkt snel zijn goedkeuring te krijgen. Is de verf eenmaal droog, dan volgen vlotte inktlijnen met rietpen de contouren van bonte en grillige vormen. Er wacht immers nog zoveel werk op hem dat hij met zijn tomeloze energie en schildersmateriaal te lijf moet gaan. Verveelt hem het gewone papier of doek, dan is er altijd nog het atelier zelf, waar Hans zijn schildersgeweld op los kan laten.

 

Op het moment dat het verbouwereerde en verwonderde groepje zijn atelier verlaat, kijkt het geschilderde portret van Copernicus vanaf de ezel het atelier in. De materiaalkast geopend, met flessen acrylverf keurig in’t gelid achter zich, trekt Hans zijn papierlade open met eenzelfde zwijgend ernstig gezicht als dat van Copernicus, die een orde volledig overziet in een voor anderen zo volledige chaos.

 

Expositieoverzicht

1995  Art in the country, Saint Hubert, België
1996  Otsu Museum of History, Shiga, Japan
1997  Solostand op de KunstRai, Amsterdam
1998  The "Universal Print Show"  Gallery Project
Ability, Glasgow, Schotland
1998  Blauwe kerst – Rode koning, Museum voor
Religieuze Kunst, Uden
1998  Studiereis naar de Verenigde Staten i.v.m.
tentoonstelling in Chuck Levitan Gallery,
New York, V.S.
1999  Koppelingen, de Brakke Grond, Amsterdam,
samenwerking met Otto Egberts (brochure)
2000  Fine Arts Palace, Cracow, Polen
2002  Internationale tentoonstelling "Simple Things",
Riga, Letland
2002  "Kunstlab02", CC Ter Drift, Bornem, België
2003  "Bruut", Galerie Herenplaats in samenwerking
met Showroom Mama, Rotterdam
2004  "Wares for Art"; Phil D. Smith, New York, V.S.
2004  "Hans Hartman - Otto Egberts",
Galerie Herenplaats, Rotterdam
2006  Jubileum expositie "15 jaar Herenplaats",
Galerie Herenplaats Rotterdam
2007  "Outsiderkunst van Herenplaats" GAIA museum,
Randers, Denemarken
2008  "Outsider Art Fair", New York, V.S.
2008  "Stendhal Syndroom, kunst die gek maakt",
expositie Galerie Herenplaats, Rotterdam
2008  Expositie in Niki Kurabu, Tokyo, Japan
2008  Expositie Art en Voyage, kofferproject
Galerie Kaleidoscope in Fribourg, Zwitserland en
in Reisezentrum Basel SBB
2009  Arts Project Australia, Melbourne, Australië
"Revealing the Human"
2009  Rackstadtmusee, Arvika in Zweden,
Outsider Art Biennale, "Art surrounded by
legends and wilderness"
2009  "Who Am I # 4; grafiekexpositie
Atelier Herenplaats, Rotterdam"
2010  "Outsider Art Salon", Galerie Herenplaats,
Rotterdam
2011  "Down Here, Down Under",
Galerie Herenplaats, Rotterdam
2011  Expositie Zorgcentrum Crimpenersteyn,
Krimpen a/d IJssel
2011  "Museum of Everything 4", Londen, U.K.

Werk van Hans is verder aangekocht door particulieren en bedrijven in binnen- en buitenland

 

Catalogi

1999  "Koppelingen", de Brakke Grond, Amsterdam,
samenwerking met Otto Egberts
2002  "Simple Things", Riga , Letland
2008  Stendhal Syndroom, kunst die gek maakt, 15 jaar
geschiedenis van Atelier Herenplaats
2010  Who Am I # 4; grafiekexpositie

 

Opdrachten

2006  Afbeelding van werk Hans gebruikt voor Beautiful people. Caffé Poli servies Beautiful People www.beautifulpeople.nl.
2008  In opdracht van het GAIA Museum, Randers, Denemarken een bar beschildert van het restaurant

 

Museale collecties

Werk van Hans Hartman is opgenomen in de STOARC Collection van de Universiteit in Sydney, Australië